5:2 diet så fungerar den

5:2-dieten är en slags bantningsmetod som blev mycket populär i Europa 2012. Syftet med den är att gå ner i vikt samt främja vissa hälsoeffekter. Även om 5:2-dieten kan hjälpa personer att gå ner i vikt saknas ännu några vetenskapliga belägg för att den i övrigt skulle vara bra för hälsan. Lider man av övervikt så är emellertid en viktnedgång i sig nyttig för kroppen.

Gå ner i vikt med 5:2-dieten

5:2-dieten går ut på att man fem dagar i veckan äter vad man vill för att de två övriga dagarna fasta. De två fastedagarna kan antingen följa på varandra eller vara utplacerade under veckan. Det påverkar inte resultatet av viktnedgången. De allra flesta undviker dock att placera sina fastedagar under helgen då en diet kan vara svårare hålla sig till än under övriga veckodagar.

Fasta förknippas ofta med att totalt avstå från föda. Så är tack och lov inte fallet med 5:2-dieten som tillåter 500-600 kalorier per fastedag. Det är inte mycket men väljer man rätt sorts mat under dessa dagar kan man ändå undvika någon akut och plågsam hunger. Maten bör innehålla få kalorier men ändå ha en mättande effekt. Proteinrik mat som kyckling, vit fisk, sojabönor och äggvita kan man äta förhållandevis mycket av utan att överskrida kalorigränsen. Även grönsaker som broccoli och blomkål mättar bra. Undvik dessutom allt för mycket kolhydrater under fastedagarna då du snabbare blir hungrig igen efter en kolhydratrik måltid.

Fördelar

Man behöver bara fasta två dagar i veckan.

Man går snabbt och effektivt ner i vikt.

Man får lov att äta även under fastedagar.

Man slipper räkna kalorier.

Att tänka på

Man bör vara medveten om att 5:2-dieten inte är någon mirakelmetod. Viktnedgången beror enbart på det minskade antalet kalorier som följer av de två fastedagarna. Samma resultat kan uppnås genom att äta färre kalorier dagligen. Anledningen till att så många ändå förespråkar och lyckas med 5:2-metoden beror på att den är enkel att följa då endast två dagar per vecka innebär ett avsteg från sina normala rutiner. Därför är det viktigt att inte få för sig att man kan äta hur mycket som helst under de dagar man inte fastar. Det skulle motverka själva syftet med dieten.

Som alltid bör man vara eftertänksam innan man påbörjar en diet som drastiskt förändrar ens matvanor. Är man osäker bör man rådfråga en läkare eller dietist. Enligt Wikipedia bör tonåringar, epileptiker och gravida avstå från 5:2-dieten.

Länka och dela den gärna med dina nära och kära!

Lycka till med dina mål och berätta gärna om dina resultat i kommentarsfältet nedanför.

 

Trackbacks/Pingbacks

  1.  Kroppsfett Procent: Allting Du Behöver Veta! | Tränarätt.nu

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *