Över/Underkropp, 4 Dagars Träningsprogram

styrketräning

fyra dagars träningsprogrammet som jag kommer gå igenom i denna artikel passar bäst för dig som är van att styrketräna och vill lägga på dig muskelmassa samtidigt som du bygger upp din styrka i basövningarna. Genom att du tränar varje muskelgrupp två gånger per vecka, stimulerar du musklerna till ny tillväxt. Skaparen till detta program är Jim… Read more »

Träningsprogram: GVT 10×10 German Volume Training

Gvt

German volume training även kallat GVT är ett träningsprogram som sina rötter från Tyskland och har populariserats av tyngdlyftnings tränare Rolf Feser samt Vince Gironda. Detta upplägg användes på lågsäsongen för att: Bygga muskelmassa Det sägs att detta program var så otroligt effektiv på att bygga muskelmassa så vissa tyngdlyftare gick upp en viktklass efter… Read more »

Träningsprogram: Jim Wendlers 5/3/1

Träningsprogram, Träningsschema

Jim Wendlers träningsprogram handlar om att börja på lätta vikter för att sedan långsamt och konsekvent öka. Detta extremt populära program bygger på korttidsperiodisering på 3 veckor för att sedan avlasta vecka 4. Detta grundupplägg byggs på att du tränar 4 ggr/vecka även om det finns andra varianter som tillåter 2 eller 3 ggr.

Träningsprogram: Bas Styrka För Nybörjare

basbyggande styrketräning

Detta träningsprogram är ett av dem mest populära för nybörjare som vill öka deras styrka. Han som har skrivit programmet är kända världskände coachen Mark Ripptoe & Lon Kilgore som är författare till boken Practical Programming for Strenght Training och Starting Strenght. Programmet bygger på att man tränar tre gånger varje vecka med basövningarna knäböj,… Read more »