Steg 1: Räkna ut din bas metabolism




Steg 2: Dagliga kalori intag och din aktivitets nivå

  • Lite eller ingen träning

    Dagliga kalori intag: 537.1116
  • Lätt träning (1-3 dagar per vecka)

    Dagliga kalori intag: 615.440375
  • Medel träning (3-5 dagar per vecka)

    Dagliga kalori intag: 693.76915
  • Hård träning (6-7 dagar per vecka)

    Dagliga kalori intag: 772.097925
  • Mycket hård träning (2 gånger per dag)

    Dagliga kalori intag: 850.4267

Resultatet som du får fram efter aktivitets nivå är endast så många kalorier (Kcal) som du behöver för att din kropp ska funka. Vill du öka eller minska i vikt måste du justera mängden kalorier.

Ditt (BMR) är inte skrivit i sten, tanken är att ge dig en ungefärlig uppskattning på hur många kalorier som du förbrukar, alltså inte individ anpassat.

Minska eller öka i vikt?

Om du vill bibehålla din vikt måste kalorierna du äter motsvara kalorierna som du förbränner. När du bränner mer kalorier än vad du äter så minskar du i vikt. När du äter mer kalorier än du bränner ökar du i vikt. Man brukar säga för att öka eller minska 0,5 kg på en vecka motsvarar det 3500 kalorier +/-.

Formel:The Revised Harris-Benedict Equation