Bulka

Att bulka är ett mycket välanvänt uttryck inom framförallt styrketräningen och bland bodybuilders. När man bulkar så försöker man helt enkelt att äta så mycket som möjligt samtidigt som man tränar så mycket som möjligt för att på så sätt kunna maximera muskeltillväxten. Detta är dock inte någon genväg till en snabbare tvättbräda men det är däremot rätt väg att gå för att kunna uppnå en rejäl tillväxt och ett ordentligt synligt resultat.

Det är väldigt vanligt att måna som styrketränar faktiskt stannar på samma vikt väldigt länge och kan därmed aldrig öka de vikter de lyfter på gymmet. En av anledningarna till detta är att många är oroliga för att gå upp i vikt istället för att bli vältränade. Här gäller det dock att tänka om. Det absolut snabbaste sättet för att kunna bygga muskler är att träna massor och äta massor. Man brukar till och med säga att man inte bygger muskler på gymmet utan i köket.

Om du då vill bulka så är det egentligen en ganska enkel ekvation som du måste följa för att lyckas med detta. Dels måste du som tidigare nämnt vara noga med att hålla din träningsfrekvens och kanske till och med utöka den något. Dessutom så måste du hela tiden tänka på att du ska få i dig mer energi än vad du gör av med. Du får heller inte vara rädd för att kanske lägga på dig något extra kilo fett under den här perioden heller eftersom att det är oundvikligt att man lägger på sig lite fett samtidigt eftersom att all energi inte kommer att förbrukas av dina muskler. Detta kan du dock åtgärda senare genom att istället köra igång en så kallad deff-period som är den raka motsatsen till en bulk-period. För att undvika att lägga på dig för mycket fett ska du sikta på ett överskott med kalorier på 200-400 kcal varje dag.

För att sedan kunna utnyttja din bulk-period till fullo så ska du framförallt fokusera på att göra så kallade basövningar istället för att göra en massa olika koncentrationsövningar som innebär att du bara tränar en eller två muskelgrupper i samma övning. För att kunna bli större snabbare så gäller det helt enkelt att träna mycket basövningar samtidigt som du äter så mycket du bara orkar. Basövningarna kommer att hjälpa dig att bli större snabbare eftersom att du då aktiverar fler muskler som också kommer att behöva byggas upp igen. En annan fördel med att köra mycket basövningar är att man frisätter mycket mer testosteron när man aktiverar de stora muskelgrupperna så som mage, rygg och lår.

Så om du känner att du har stått och stampat på samma vikt under en längre period så kanske det kan vara dags att prova på att bulka. Ät 200-400 kcal över ditt dagliga energiförbrukning och sikta på cirka 2 gram protein per kilo som du väger och fokusera framförallt på att köra mycket basövningar så ska du se att du kommer att få se ordentliga resultat.Tänk också på att du måste ge musklerna vila mellan varje pass så att de hinner byggas upp innan du bryter ner de igen.

One Response to “Bulka: Ät Dig Till Mer Muskelmassa”

  1. Elyas Arkin

    Har läst dem som jag vart intresserade av. Fick reda på ganska mycket saker om träning och bukan fett. Tack så mycket.

    Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *