Fett och träning

Just fett har faktiskt blivit väldigt underskattat i samband med styrketräning. Fett är faktiskt bland de viktigaste näringsämnena du kan få i dig om du siktar på att kunna bygga muskler. Men det gäller också att hitta de rätta fetterna i din kost.

Varför fett har en uttalat positiv effekt i samband med styrketräning är för att fett har förmågan att kunna driva på utsöndringen av hormonet testosteron. Det är just detta hormon som påverkar våra möjligheter för våra muskler att kunna växa och bli större. Testosteronet hjälper också till med att ge energi när vi utför explosiva rörelser.

Många kända elitidrottare har precis som många vanliga hobbymotionärer svårt att få i sig alla kalorier som behövs när man tränar. Detta leder direkt till ett energiunderskott vilket i sin tur leder till att kroppen prioriterar att forsla all den lagrade energin till de vitala organen. När kroppen går in i det här läget kommer den också att prioritera våra muskler väldigt dåligt eftersom att de inte är lika viktiga för vår överlevnad.

Fett är faktiskt den största energikällan och är därför också ett mycket bra alternativ om du behöver fylla på med lite mer kalorier i ditt dagliga intag. Om man jämför med protein som innehåller omkring 4 kalorier per gram så innehåller fett istället 9 kalorier per gram vilket är mer än det dubbla energiinnehållet. Det som dock kan vara farligt med att äta alldeles för mycket fett är att man istället får i sig för lite protein som också är extremt viktigt om du vill kunna bygga muskler. Utöver ovanstående fördelar har man också sett att fett är bra på att förebygga skador. Anledningen till detta tycks vara att fett hjälper till att bygga upp cellmembranet hos muskelcellerna vilket därmed innebär att de blir extra tåliga. Man brukar rekommendera att man får i sig cirka 20-30% av de dagliga kalorierna ifrån rena fettkällor. En rimlig mängd är omkring 85 gram fett per dag om du siktar på ett normalt kalorimål på omkring 2500 kalorier per dag.

Man ska dock undvika att äta fett både direkt innan och direkt efter intensiv styrketräning eftersom att fettet gör så att matsmältningen går lite långsammare än vanligt. Någonting som också är väldigt vanligt är att man brukar oroa sig för att man ska lägga på sig allt fett som man äter men detta är inte riktigt sant. Om man är noga med att hålla sig till nyttiga fetter så som omega-3 så löper man ingen förhöjd risk att lägga på sig mer fett alls.  Man brukar säga att ju mjukare någonting är i rumstemperatur desto nyttigare fett innehåller produkten.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *