fiskolja omega-3

Utav de tusentals kostillskott som finns på marknaden idag så är fiskolja en av dem bättre. Så vad är fiskolja?  Behöver man verkligen ta fiskolja som ett tillskott och vilka är dem största fördelarna?  Jag ska svara på alla dessa frågor i denna artikel.

Vad är fiskolja?

 

Fiskolja utvinner man från fet fisk.  Fiskolja innehåller Omega-3 fettsyrorna EPA och DHA, dessa syror är livsnödvändiga och kroppen kan inte tillverka dessa själv utan vi måste få i oss dess från mat. Vissa människor som inte äter tillräckligt med fet fisk eller oljor får inte i sig tillräckligt med Omega-3 och därför kan det för vissa vara stor hjälp att ta detta som tillskott.

Kosttillskottet fiskolja säljs ofta i flytande form eller kapslar. Kapslar hjälper till så oljan inte härsknar samt är det mycket smidigare enligt mig (flytande smakar inte så gott) .

Omega 3 finns i till exempel:

  • Fet fisk: som makrill, lax, ål, sardiner och sill dessa innehåller DHA och EPA
  • Frön: Linfrön
  • Alger : ( vissa alger innehåller DHA och EPA )
  • Olja: Rapsolja och linfröolja.
  • Nötter: Valnötter, mandlar
  • Fiskolja, krillolja

Omega 6 finns i Olja och kött och är oftast inte lika svårt att få i sig.

Omega-3

Varför behöver vi Omega-3 ?

 

Omega-3 och Omega 6 har olika uppgifter. Den viktigaste funktionen är att reparera och bygga upp celler i kroppen.

Några andra fördelar:

  • Minska blodtrycket
  • Hjälpa till vid proteinsyntesen. Studier har visat att tillräckligt med Omega-3 kan hjälpa proteinsyntesen = ökad muskelmassa 1
  • Motverkar inflammation, Omega-6 är proinflammatoriskt och Omega 3- är antiinflammatoriskt. Detta är bra för den som styrketränar ingen vill ju vara borta från träningen pga. sjukdom. 2
  • Minska risken för hjärt- och kärlsjukdom.

Hur mycket Omega-3 behöver vi?

 

Vi behöver få i oss cirka 3g Omega-3 varje dag. Det är ungefär lika mycket som i en portion lax. Oftast för personer som äter en varierad kost där fisk ingår är det oftast inget problem att få i sig tillräckliga mängder Omega-3.

Jag rekommenderar att du i första hand inte använder kosttillskott men känner du att du inte får i dig tillräckligt mycket Omega-3 kan du antigen lägga till mer fet fisk i din kost eller använda kosttillskott.

 

Referenser:

1) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21501117

2) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16234304

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *