fria vikter mot maskiner

Gå in i vilket gym som helst så kommer du se en kombination av fria vikter och gym maskiner. Vissa personer använder endast fria vikter och andra använder enbart maskiner sen finns det dem som blandar fria vikter med maskiner.I denna artikel ska vi gå igenom fördelar och nackdelar med båda.

Det var inte länge sedan som dem flesta gymmen nästan endast hade olika maskiner, alla tränade med maskiner och det var väldigt accepterat. Men sen kom man på att maskiner inte tränar upp stabilitet lika bra som fria vikter samt att rörelserna inte är lika ”funktionella” och nu lutar det åt att maskiner är sämre. Jag tycker fortfarande maskiner har sina användningsområden och nedanför kommer jag gå igenom några av dem:

Maskiner: Fördelar och Nackdelar

Fördelar:

  • Enkla att använda och lära sig – Dem flesta gym maskiner har bilder som visar exakt hur du de ska användas vilket gör det väldigt lätt att komma igång med sin träning utan att behöva tänka på teknik.
  • Isolerar muskelgrupper – I en maskin är det väldigt lätt att isolera vissa muskelgrupper för att bygga upp styrka och storlek. Ibland använder jag maskiner som assistansövningar eller när jag kör väldigt höga repetitioner på slutet av passet just för detta syfte. Exempel : skulle jag kunna köra 5 set av 15 repetitioner lår curls för att bygga upp framsida lår, för att bli bättre i knäböj.
  • Kan vara bra för äldre eller rehab – För personer som inte är speciellt vältränade eller lider av någon form av skada kan maskinen vara till fördel att bygga upp styrka i vissa muskelgrupper på ett säkert sätt. Eftersom maskiner isolerar väldigt bra är det lätt att jobba runt vissa skador.
fria vikter

Nackdelar:

  • Tränar inte mindre stabiliserande muskler- Eftersom du isolerar vissa muskelgrupper när du tränar med maskiner så behöver inte kroppen stabilisera med dem mindre musklerna eftersom maskinen stabiliserar åt dig.
  • Maskiner placerar oftast din kropp i konstiga positioner och vinklar – Eftersom du sitter eller står i en maskin kan du inte röra dig fritt, detta kan överbelasta vissa leder som eventuellt leda till skador. Exempel så tar inte smith maskinen under tunga övningar som knäböj eller bänkpress hänsyn till olika kroppstyper eller rörelsebanor utan låser dig vid en rörelse.
  • Icke ”funktionella” – Maskiner tränar inte våra naturliga rörelsemönster som vi använder i vardagen för att klara av dagliga aktiviteter. Istället blir man låst som jag nämnde tidigare.

Vem ska använda maskiner?

  • Nybörjare – som inte lärt sig hantera fria vikter. Det är att rekommendera att lära sig träna med fria vikter så snabbt som möjligt.
  • Rehab – Som jag nämnde tidigare kan det vara till fördel att träna med maskiner om man har vissa skador, men återvänd till dem fria vikterna eller egen kroppsvikts övningar så fort du mår bättre.
  • För den som har som mål att öka sin muskelmassa och styrka i vissa muskelgrupper – som jag nämnde tidigare är vissa maskiner bra när man ska köra assistansövningar eller höga repetitioner, men för att få en bra helhet ska man blanda maskiner och fria vikter.
styrketräning

 

 

Fria vikter: Fördelar och Nackdelar

Fördelar:

  • Effektiva övningar – Om du har begränsat med tid och vill få ut så mycket som möjligt under ditt pass så ska du använda fria vikter. Din kropp måste använda sig av mindre stabiliserande muskler när du använder fria vikter, eftersom du använder dessa muskler för att stabilisera kroppen när du lyfter får du mer gjort under mindre tid. Några personliga favoriter är knäböj och marklyft det är inte många som inte arbetar under lyftet!
  • Träna med full ROM – ROM står för range of motion, du har möjlighet att röra dig fritt och är inte låst i vissa positioner. Detta tillåter din kropp att röra på sig på ett naturligt sätt.
  • Träna upp obalanser – Eftersom du använder fria vikter (hantlar) använder du höger och vänster arm separat. På detta sätt kan du snabbt hitta obalanser i din kropp och träna upp dem.
  • Oändlig variation – På Pt kursen som jag gick fick vi en dag hitta på så många olika övningar som möjligt baserade på rörelser, allt man behöver är en hantel eller en skivstång så finns det hundratals olika övningar att välja mellan.
  • Tillåter funktionella rörelser – Fria vikter och egenkroppsviktsövningar har större överförbarhet till våra dagliga aktiviteter och idrotter.
basbyggande styrketräning

 

Nackdelar:

  • Högre inlärningskurva – Fria vikter har en högre inlärningskurva än maskiner, och ibland kan man behöva en person som visar hur man gör olika övningar. Böcker eller en personlig tränare kan då vara en bra grund, det är viktigt att du bygger en bra bas med korrekt teknik och inte bara tittar hur andra gör.
  • Behöver någon som ” passar ” Ibland kan det vara svårt att öka sin prestation i dem tyngsta lyften som bänkpress, militärpress om du inte har en träningskompis som passar dig. Var inte rädd att fråga någon på gymmet om du tränar själv.
  • Större skaderisk om man inte vet vad man gör – Om du har dålig teknik kan det eventuellt leda till skador. Se till att du vet vad du gör, fråga någon kunnig att titta till din teknik eller filma dig själv och använd endast vikter som du klarar med bra teknik.

Vem ska använda fria vikter?

  • Alla som har möjlighet! jag kan inte komma på någon anledning att inte använda fria vikter och egenkroppsviktsövningar. Oavsett om du vill bli starkare, bygga muskler, bli bättre inom din idrott, hålla dig aktiv i vardagen så gynnas du av fria vikter.

Rekommendationer

För mina egna träningsprogram så använder jag nästan enbart fria vikter eller egen kroppsvikts övningar som tränar hela kroppen t.ex. marklyft, knäböj, bänkpress, militärpress. Men ibland händer det i perioder att jag även slänger in någon maskinövning som assistansövning för att ändra om i programmet.

Ett tips för nybörjaren som endast använder maskiner är att sakta men säkert gå över till fria vikter. Detta ger dig möjlighet att lära dig dem nya lyften i din egen takt tills du känner dig tillräckligt säker.

Hur använder ni maskiner och fria vikter?

Skulle vara jättekul att höra om era personliga erfarenheter med maskiner och fria vikter, kan ni komma på några fler fördelar och nackdelar som jag missat?

Lämna gärna en kommentar nedanför: )

// Emil

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *