Magrutor, 6-pack

Magrutor är något de flesta någon period i livet trånar efter och försöker skaffa sig. En platt mage med synliga muskler är snyggt på såväl kvinnor som män och vittnar om en sund och hälsomedveten livsstil. Givetvis finns det personer med tvättbräda som lever ett ohälsosamt liv, men för de allra flesta krävs det hård disciplin med träning och kost för att uppnå önskat resultat.

1. Bränna fett

Många tror att vägen till synliga magrutor går genom en stor mängd sit-ups om dagen. Sit-ups kan vara till nytta för att stärka sina magmuskler men de kommer inte att göra dem nämnvärt synligare. Istället handlar det om att bränna bort det underhudsfett som döljer magmusklerna. Tyvärr går det inte att punktförbränna fett vilket innebär att man måste minska sin totala kroppsfettsprocent. Eftersom fettet kring magen ofta är det som sist försvinner under en diet kan processen bli lång och få många att ge upp. Därför gäller det att sätta upp tydliga mål och vara disciplinerad.

2. Kosten

Magrutor skapar man till större del i köket – inte på gymmet. Det handlar om att bränna fett vilket man gör genom att ligga på ett kaloriunderskott. Kaloriunderskott innebär att man äter färre kalorier än vad man förbränner. På så vis förbränner man i stället det fett som finns lagrat på kroppen, och man går successivt ner i vikt. För att veta hur mycket man ska äta måste man först räkna ut sitt kaloribehov. Sedan äter man cirka 500 kalorier färre än vad man förväntas förbruka per dag, vilket resulterar i en ungefärlig viktnedgång på två kilo per månad. Ett större kaloriunderskott än så kan bidra till förlorad muskelmassa och på andra vis skada kroppen.

Vill man få synliga magrutor bör man äta proteinrika måltider med lågt kaloriinnehåll, rekommenderat protein intag ligger runt 2g/kg kroppsvikt. Att äta mellanmål är viktigt för att inte plötsligt bli jättehungrig och hetsäta någonting onyttigt. Rekommenderade råvaror är exempelvis kyckling, vit fisk, bönor, grönsaker och nötter.

3. Träningen

Träning är bra av flera skäl även om det inte är essentiellt för att tappa den fettmängd som krävs för att få synliga magrutor. Dock kan det påskynda vägen fram till målet avsevärt och göra dieten lättare att uthärda. Genom tung styrketräning, powerwalks eller löprundor bränner du massor av kalorier vilket gör att du kan äta mer mat och fortfarande ligga på ett kaloriunderskott. En prioriteringsfråga med andra ord. Värt att ha i åtanke är att man tappar mindre muskelmassa genom raska promenader än löpning.

Att träna magen är också bra för att få mer framträdande och snygga magrutor. Det finns många övningar för att göra det, men kör du knäböj och marklyft med tunga vikter som kommer det att räcka. Bara att köra med andra ord.

Dela gärna med er detta inlägg till nära och kära och lycka till med dina mål.  Har ni några frågor angående detta inlägg ska jag svara på dem nedanför. 

12 Responses to “Hur Man Får Magrutor: 3 Viktiga Saker Att Tänka På”

  1. Linus

    Hej jag heter Linus! Jag är 14 år och undrar hur jag får magrutor på bästa sätt !

    Svara
  2. Oskar

    Hej, jag är 15 år och åker mycket skidor. Rullskidor på sommaren. Jag är 178cm lång och väger 50kg. Jag är nästan 9kg underviktig. Smal som en pinne och nästen helt fettfri.

    Svara
    • nicklas

      Du måste träna upp din mage och det är räcker inte att bara vara underviktig. Underviktigt = lite muskler. Du måste alltså fokusera på magträning 2 ggr i veckan.

      Svara
  3. Yata

    Hej! Jag är en kille i 15 års åldern. Jag gymmar 3 dagar i veckan, är en nybörjare. Jag skulle villja bygga magen och få synliga mag rutor och samtidigt bygga bröstmuskler, skulle jag få tips av er hur länge de kan ta tills resultat och vad jag behöver träna mer på?

    Svara
  4. Oscar

    Hej! Jag är 14 årig hockeykille som vill lägga på mig muskelmassa till kommande säsong, jag är 170 lång och väger runt 57/58 kg. Jag har gymmat lite grann förra året men började på riktigt i vintras. De övningarna jag oftast kör är benböj, marklyft och bänkpress. Mitt mål är att lägga på mig muskler främst på magen och benen, och helst synliga muskler. Hur ska jag träna för att nå dessa mål!

    Svara
  5. salah

    hej jag är 14år kille som har svårt med gå ner i vikt .[KAN NI GE MIG NÅGRA TIBS] TACK MVH SALAH

    Svara
  6. Amin

    Jag är 13 år och jag vet inte hur jag ska komma igång på rätt sätt och mitt BMR är 1305.048

    Svara
  7. Liam Hansen

    Hej

    Jag är 15 år (Kille) har börjat första veckan på gymmet nu. Kör 4 dagar i veckan. Jag har lite underhudsfett på magen, men är fortfarande smal. Det är bara på magen det är lite fett, det är inte jätte mycket, bara lite put mage. Jag ligger ungefär på 2000-2500 kcal per dag. Min fråga är då följande:

    Behöver jag gå ner i vikt o bränna fett för att få synliga o starka magmuskler, eller behöver jag bara styrke träna bland annat magen? Jag kan tillägga att min vikt är 62 kg och är ungefär 172. Så jag är normal viktig men har lite putmage. Så behöver jag bara styrketräna o automatiskt få magrutor pga ett mag pass i veckan. Eller måste jag gå på kalori underskott o gå ner i vikt? Tacksam försvar. Mvh

    Svara
    • Adam

      Hej, börja med styrketräning först tills du lagt på dig lite, sen kan du tänka på att deffa. Du kan inte ligga på kaloriunderskott när du väger 62 kilo, du kommer bli väldigt smal.

      Svara
    • David

      Du kan inte förvänta dig att se ut som grabbarna på Instagram och kändisarna på Internet på bara en vecka. Ge det tid. jag har tränat i 3 år och började lite som du. Börja träna. och glöm inte benen. Glöm inte att du får mycket mag/bålträning i knäböj och marklyft och ät mat. Ingen halvfabrikat och skippa sockret så kommer du i hamn tillslut.

      Det tar tid och det krävs tålamod.

      Lycka till !

      Svara

Trackbacks/Pingbacks

  1.  Hur Man Deffar: 3 Viktiga Saker Du Måste Veta | Tränarätt.nu

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *