Kalorier: räkna ut ditt dagliga kaloriintag

Oavsett om du ska underhålla, öka eller minska i vikt kan det vara bra att veta hur mycket kalorier som du behöver äta. I Denna artikel kommer vi gå igenom dem nödvändiga stegen!

Kalorier är enheter för energi, precis som vi mäter hastighet i km/h. Mängden kalorier i vår mat återspeglar den mängd energi som maten ger vår kropp. Kalorier hittar du i protein, fett, kolhydrater och alkohol.

1 gram protein innehåller 4 kcal.
1 gram kolhydrater innehåller 4 kcal.
1 gram fett innehåller 9 kcal.
1 gram alkohol innehåller 7 kcal.

Rekommenderat intag av fett, protein och kolhydrater

Enligt NNR så är rekommendationerna Fett 25-40%, protein 15-20% och kolhydrater 45-60%. Detta ser lite annorlunda ut för idrottare där man räknar oftast räknar gram/kilo kroppsvikt eftersom % inte tar hänsyn till kroppsvikt.
Kolhydrater, uthållighetsidrott och prcisionsidrott: 5-10 gram per kilo och dag.
Protein kraftidrott: 1,6-1,7 gram per kilo och dag.
Protein uthållighetsidrott: 1,2 – 1,6 gram per kilo och dag.
Fett ”resten” upp till energibalans, mellan 25 och 35 %

Hur många kalorier måste jag äta varje dag?

Hur många kalorier som du behöver konsumera dagligen baseras på många faktorer, hur ofta du tränar, vikt, kroppstyp, ålder samt personliga mål.
Vid träning kan man inte lita på att hungern fungerar som signal för energibehov. För dig som vill öka dina chanser att nå dina mål kan det finnas stor vinning att äta efter disciplin snarare än hunger. Sig att du skulle enbart äta när du är hungrig och så du blir mätt, är det inte säkert att du kan möta dina energibehov. Det kan i längden betyda att du får svårt att nå dina personliga mål.

Räkna ut hur många kalorier som du behöver konsumera

Minska eller öka i vikt?

Om du vill bibehålla din vikt måste kalorierna du äter motsvara kalorierna som du förbränner. När du bränner mer kalorier än vad du äter så minskar du i vikt. När du äter mer kalorier än du bränner ökar du i vikt. Man brukar säga för att öka eller minska 0,5 kg på en vecka motsvarar det 3500 kalorier +/-.

Sammanfattning

Vi har lärt oss varför det kan vara bra att räkna ut BMR, lite snabbt vad en kalori är för något samt rekommendationer. Viktigt att ta med sig att BMR resultaten inte är skrivna i sten, dem ska användas som riktlinjer. Du är alltid expert på din egen kropp, om du är nöjd med dina prestationer så betyder det att du har en kostregim som passar dig. Om du inte är nöjd med dina resultat kan det finnas anledning att göra en kostanalys för att hitta eventuella justeringar.

Lämna gärna en kommentar och dela med dig av dina erfarenheter!

Trackbacks/Pingbacks

  1.  Styrketräning: Nybörjarguide för Muskler och Styrka
  2.  Kroppsfett Procent: Allting Du Behöver Veta! | Tränarätt.nu
  3.  Hur Man Deffar: 3 Viktiga Saker Du Måste Veta | Tränarätt.nu
  4.  Räkna Kalorier: Så Börjar du! - Nathalie Nyren.se
  5.  Lär dig hur man Räknar Kalorier?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *