Detta är en samlingssida för kosttillskott som jag själv använder och rekommenderar. Nedanför kommer jag lista kosttillskott som du också kan köpa genom att trycka på bilderna eller länken för att komma till leverantörens hemsida.

Om du ska köpa kosttillskott kan jag rekommendera att du först besöker gymgrossistenskampanj sida där du ofta erbjuder bra rabatter eller bonus produkter, eller om du vill titta in deras populäraste 50 produkter kan dem hittas här.

Kosttillskott:

Vill först peka ut att man egentligen inte behöver tillskott om man äter en bra balanserad kost och tränar regelbundet. Människan har klarat sig länge utan tillskott och mat ska oftast väljas som första alternativ före tillskott. Har skrivit ett inlägg här om vilka tillskott du behöver när du styrketränar.

Produkterna som jag rekommenderar innehåller sådant som man kan få i sig genom vanlig mat men som ibland kan vara smidigt att ta som tillskott eller på grund av andra anledningar.

Proteinpulver:

 

Whey80Jag använder proteinpulver främst av två anledningar .

1) Höja mitt dagliga proteinintag. Om du styrketränar rekommenderas det att du får i dig runt 2g protein per kilo kroppsvikt för att få det mesta ut av din träning. Det är rätt mycket mat som måste lagas om man skulle enbart få i sig detta genom vanlig kost och dessutom är vissa proteinpulver ett ganska prisvärt alternativ om man tittar på hur mycket protein man får för varje krona.

2) Smidigt att ta med sig. En proteinshake behöver inte kylas och kan lätt blandas ut med lite vatten direkt efter ett gym pass eller på jobbet för att sedan äta en mer komplett måltid senare. Visst kan man ta med sig mjölk och tonfisk till gymmet men det är inte alltid så smidigt.

Proteinpulver kan också vara bra under deffen då du vill bibehålla muskelmassa med hjälp av högt proteinintag och äta begränsat med kalorier.

Produkten som jag själv använder är whey80 eftersom den är prisvärd, god, låg laktos och hög protein %. Detta är vassle protein som passar utmärkt att ta efter ett träningspass, vill du veta mer har jag skrivit ett inlägg om vassle fördelar och nackdelar.

Gainer pro

 

Gainer

Gainers består av en blandning mellan kolhydrater och protein. Dessa används främst för att gå upp i vikt eller om man tävlar och behöver fylla på med snabb energi innan nästa moment. Själv har jag använt gainer med bra resultat just vid viktuppgång.

Det är inget som är magiskt just med en gainer, du kan lika gärna få i dig kalorier genom mat men ibland kan det vara smidigt som jag nämnde ovanför att ta med sig till jobbet eller ta efter gymmet innan du kan äta en ordentlig måltid hemma. Jag upplever det också enklare att få i mig kalorier i flytande form än att äta mat hela tiden speciellt om du ligger på stora kalorimängder. Dem som jag rekommenderar är Gainer pro. Vill du läsa mer om att bulka har jag skrivet en artikel: Bulka ät dig till mer muskelmassa.

Proteinbars

Proteinbars

Ett proteinrikt mellanmål som fyller nästan samma funktion för mig som proteinpulver, den största skillnaden är att bars innehåller lite socker också. Dem som jag rekommenderar och tycker är godast är goodlife.

BCAA: Grenade aminosyror

 

BCAA

BCAA står för Branched-Chain Amino acid. Aminosyror hittar du i vanlig mat och proteinpulver eftersom protein består av aminosyror. BCAA består endast av 3 aminosyror och dessa har visat sig ha störst effekt på proteinsyntesen, genom att bygga samt bevara muskelmassa. Så varför ska du ta BCAA? Dem största fördelarna som jag ser det är att:

1) Redan sönderspjälkat. Eftersom BCAA är redan sönderspjälkat kan det tas upp lättare av kroppen än vanligt proteinpulver, detta kan vara som fördel för dig som är laktosintolerant också då aminosyror inte innehåller någon laktos och är mycket snällare mot magen.

2) Innehåller lite kalorier. Eftersom BCAA är redan sönderspjälkat så innehåller det inte samma energimängd som protein, detta platsar alltså in i dem tuffaste kostscheman samtidigt som du bevarar och muskelmassa.  Vill du läsa mer om BCAA har jag skrivit artikeln här. Jag har inte testat så många olika BCAA om jag ska vara ärlig men har köpt Xtend och tycker det var bra pris samtidigt som det smakar bra.

Kreatin: för ökad styrka och muskeltillväxt

 

Kreatin

Detta tillskott har varit med ett tag och är en av dem mest använda. Kreatin finns naturligt i kött och är inget konstigt. När du lyfter vikter förbrukar du energi, ett av dem snabbaste sätten för muskeln att återhämta sig är med hjälp med kreatinfosfat. Detta gör så du kanske orkar lite till på gymmet och som följd ökar det din styrka och muskeltillväxt genom ett mer intensivt träningspass.

Märket som jag rekommenderar är Creatine Monohydrate, tycker det är prisvärt och bra att det inte är smaksatt eftersom det blir lätt att använda i smothies etc. Vill du läsa mer om kreatin så har jag skrivit en artikel här.

Omega-3 för välbefinnande

Omega 3Fiskolja utvinner man från fet fisk.  Fiskolja innehåller Omega-3 fettsyrorna EPA och DHA, dessa syror är livsnödvändiga och kroppen kan inte tillverka dessa själv utan vi måste få i oss dess från mat. Vissa människor som inte äter tillräckligt med fet fisk eller oljor får inte i sig tillräckligt med Omega-3 och därför kan det för vissa vara stor hjälp att ta detta som tillskott. Fördelarna är många dels sägs det att Omega-3 kan:

1) Motverka inflammation.

2) Hjälpa till vid proteinsyntesen = ökad muskelmassa.

3) Minska risken med hjärt- och kärlsjukdom.

Vi behöver få i oss cirka 3g Omega-3 varje dag. Det är ungefär lika mycket som i en portion lax. Oftast för personer som äter en varierad kost där fisk ingår är det oftast inget problem att få i sig tillräckliga mängder Omega-3.

Jag rekommenderar att du i första hand inte använder kosttillskott men känner du att du inte får i dig tillräckligt mycket Omega-3 kan du antigen lägga till mer fet fisk i din kost eller använda kosttillskott.  Märket som jag använder är PurePharma 03.

Läs artikeln om Omega-3 om du vill veta mer.

Multivitamin

 

Multivitamin

Äter man en balanserad kost så kommer du inte behöva detta men det kan finnas tillfällen det är svårt att få i sig alla micro näringsämnen till exempel om du ligger på ett lågt kaloriintag. Om du känner dig ofta trött kan det vara något som du har brist av. Only one regular kompletterar kosten med viktiga mineraler och vitaminer.

Behöver jag alla dessa tillskott?

Nej, du kan få i dig alla dessa ämnen genom en väl balanserad kost, Jag vill bara lyfta fram fördelarna i vissa tillfällen då det kan passa att ta kosttillskott.

Dem bästa resultaten kommer du få från bra och nyttig mat samt styrketräning inte från tillskotten.

Träna, äta och vila.

Tillskott är som namnet låter ett komplement, har du svårt att få i dig tillräckligt med protein kanske whey80 kan vara ett alternativ, äter du för lite fet fisk kan Omega-3 passa dig, har du svårt att öka i vikt kan en gainer vara ett alternativ, du förstår säkert poängen.

Så fortsätt äta riktig mat och träna hårt, sen komplettera dem sista bitarna med tillskott om det behövs.