max styrketräning

Om ditt mål är att utveckla din styrka, så måste du anpassa din träning. I denna artikel kommer jag att ta upp de största fördelarna.

När man tränar styrka så är det främst nervsystemet som blir bättre. Man lär kroppen att utnyttja musklerna som vi har på ett mer effektivt sätt. Dessa är de två största fördelarna:

1.) Muskeln blir bättre på att rekrytera fler muskelfibrer samt skapa kraft.

2.) Dina muskler lär sig samspela bättre under rörelse och koordinationen blir bättre.

Hur ska jag lägga upp träningen?

Det som är gemensamt för program som är framtagna för att utveckla styrka är att de består av fria vikter och basövningar. Fria vikter tillåter kroppen att röra sig på ett naturligt sätt till skillnad från maskiner. Huvuddelen är basövningar och inte mycket assistansövningar, fördelen med basövningar är att man kan lyfta tunga vikter och skaderisken är låg. När jag pratar om basövningar syftar jag på knäböj, marklyft, bänkpress och rodd med skivstång.

Sikta på rätt antal repetitioner: Det klassiska är 1-5 reps för att utveckla styrka.

Välj rätt belastning: Vikten bör ligga på 80-100% av ditt max 1 RM.

Lång vila mellan varje set: Vilan bör ligga på 2-5 min mellan dina set. Kroppen behöver denna tid för  att återhämta sina energidepåer men också mentalt. Viktigt att tänka på när man kör styrka är återhämtningen.

Det är lätt hänt att man blir övertränad och kroppen hinner då inte att återhämta sig när man kör tunga pass flera gånger i veckan. Det kan därför vara bra att periodisera sin träning så kroppen får vila och hinna anpassa sig. Mer om detta kommer jag ta upp i ett annat inlägg.

För att underlätta för dig som inte har koll på ditt 1 RM så har jag gjort en kalkylator här 

Dela gärna detta inlägg till era nära och kära och lycka till med dina mål. Lämna också en kommentar nedanför med dina egna erfarenheter gällande maxstyrka.

Utrustning för styrketräning hittar du här

Trackbacks/Pingbacks

  1.  Använder Du Dessa 7 Träningsprinciper När Du Styrketränar?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *