När man börjar träna kan det vara ganska skrämmande, det är som dem andra på gymmet pratar ett annat språk. Många av dessa termer är självklara för den som är van att träna men inte för den som precis börjat. Därför har jag gjort denna lista så du kan känna dig tryggare nästa gång du ska gå till gymmet!. 

Set – 1 set är en grupp repetitioner ” 3×10 där 3an står för set”

Vila mellan set- Som namnet antyder hur lång tid man vilar mellan varje set.

Dropset– När du kört färdigt ditt set sänks vikten och kör vidare direkt på nästa set utan vila.

Superset-Här alternerar man övningar med kort vila emellan sina set. ”Hantellpress/ Chin-ups, först kör du 10 repetitioner hantellpress vilar 30 sec och kör 10 chin-ups nu är du klar med ditt första set”

Reps– Förkortning på repetitioner. Det är hur många gånger du lyfter vikten under en övning. ”3×10 tian står för reps”

Passa– När någon står bakom och assisterar dig när du kör en övning ” tror du kan hjälpa till och passa mig på sista setet?”

1 RM Max– Förkortning på one repetiton max. Hur mycket du orkar lyfta som max under en repetition.

Failure-När du kör så många repetitioner som möjligt tills du inte orkar fler.

Cirkelträning-Här väljer man ut 2-5 övningar som man kör i följd med kort vila, när du kört alla övningar en gång börjar du om igen.

Basövning-Syftar man på knäböj,marklyft, bänkpress och militärpress.

Assistansövningar-Används för att bygga upp basövningarna, balansera kroppen, bygga muskler och svagheter. ” Dips, Chin-ups, utfallssteg är några exempel”

Hypertrofiträning-När man tränar med syftet att öka sin muskelmassa, tränar man hårt och belastar sina muskler kommer dem växa och anpassa sig, givetvis måste man hålla en bra kost och sova ordentligt också.

Träna styrka– När man tränar styrka är det främst nervsystemet man tränar, kroppen blir bättre på att rekrytera fler muskelfibrer.

Exentrisk träning – Fasen i övningen där muskeln sträcks ut, tex nedåtfasen i en knäböj. Oftast är man starkare i denna fas och kan användas om man vill belasta musklerna extra mycket.

Koncentrisk träning – Fasen i övningen där muskeln förkortas tex uppåtfasen i en knäböj. Den explosiva fasen i övningen.

Periodisering- Är när man delar upp sin träning i olika perioder med olika syften, tex träna hypertrofi eller styrka.

Böja– Syftar man på övningen knäböj.

Bänka– Syftar man på övningen bänkpress.

Träning

Kost

Rippad– någon med lågt kroppsfett.

Bulka– Period där målet är att öka i vikt och muskelmassa men inte lägga på sig kroppsfett.

Deffa – Period där målet är att minska sitt kroppsfett utan att tappa muskelmassa.

Muskler

Använder inte dessa personligen men dem förekommer på gymmet 🙂

Biccar– förkortning på Biceps brachii (sitter på övredelen på framsidan armen)

Gluttar– förkortning på Gluteus maximus ( rumpan )

Triccar– förkortning på triceps brachii (sitter på övredelen på baksidan armen)

Traps – förkortning på trapezius ( sitter på övredelen av ryggen/nacken)

Lats-förkortning på latissimus dorsi ( sitter på ryggen )

Delts-förkortning på deltoideus ( axlar )

Pecs-förkortning på pectroralis ( bröst)

fria vikter

Redskap

Hantel – En hantel består av en stålstång med viktskivor på ändarna (eller helgjutna), oftast 25-30 cm mellan viktskivorna.

Skivstång– En lång stålstång med viktskivor på ändarna (standard vikt 20kg) används främst vid knäböj, marklyft, militärpress och bänkpress.

Kettlebell– liknar en kanonkula med handtag, finns i en mängd olika vikter 4-80kg.

Fria vikter– Skivstänger, hantlar, kettlebells alltså inte maskiner.

V-stång– En stålstång med en liten böj på mitten likt ett V med viktskivor på ändarna, ett bra redskap när man ska köra skullcrushers eller bicepcurl.

kosttillskott

Kosttillskott

EAA– står för ”Essential amino acids” dem är livsnödvändiga att få i sig eftersom kroppen inte kan tillverka dem själv. Studier har visat att dem stimulerar proteinsyntesen om man intar dem före och efter sin träning.

BCAA– står för ” branched-chain amino acids” BCAA består leucin, isoleucin samt valin som är tre av de essentiella aminosyrorna som man tror har mest betydelse för att kunna driva på proteinsyntesen.

Kreatin – är det populäraste kosttillskottet förutom proteinpulver, kreatin ger dig högre uthållighet och explosivitet vilket gör att du kan göra fler reps.

Protienshake– är en proteinberikad dryck som man blandar i en shakeflaska.

 

Denna ordlista är absolut inte komplett, vilka gym ord eller slang använder dem på ditt gym där du tränar? Fyll gärna på i kommentarsfältet nedanför och dela med dig.

Trackbacks/Pingbacks

  1.  Vad tusan betyder alla förkortningar på gymmet? - Superkroppen.nu

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *