Protein

Protein kallas ibland kroppens byggstenar. I stor utsträckning är detta uttalande sant. Protein hjälper till vid muskeluppbyggnad vilket gör ett högt proteinintag extra viktigt då man vill bygga större muskler. Man kan få i sig protein på flera olika vis. För en vanlig människa räcker generellt den mängd man får i sig genom den dagliga kosten. Tränar man hårt flera dagar i veckan kan det däremot vara lämpligt med någon form av proteintillskott för att maximera sina resultat.

Proteinmängd

En person med normal aktivitetsnivå behöver enligt allmänna riktlinjer få i sig runt 0,75 gram protein per kilo kroppsvikt, vilket motsvarar cirka 56 gram om dagen för någon som väger 75 kilo. Äter man en varierad kost får man i regel i sig denna mängd eller högre per automatik.

Om man däremot styrketränar regelbundet vill man naturligtvis få ut bästa möjliga resultat av sin träning och då krävs det en större mängd protein per dag. Det är rekommenderat att åtminstone få i sig 2 gram protein per kilo kroppsvikt om dagen. Detta ger ett dagligt intag på 150 gram protein för en person på 75 kilo. Det vill säga nästan tre gånger så mycket som livsmedelverkets rekommendationer för en vuxen människa. För att åstadkomma detta måste man vara noga med sin kost och eventuellt använda sig av något tillskott som exempelvis proteindrinkar.

Proteinrik Kost

För att få i sig mycket protein genom kosten utan att öka för mycket i fettvikt krävs det att man är noga med vad man äter. Maten bör bestå av råvaror som har ett högt proteininnehåll men är kalorisnåla. Exempel på sådan mat är: kyckling, vit fisk, nötkött, ägg, kvarg, keso, sojabönor. Givetvis är det fortfarande viktigt att få i sig en hälsosam mängd fett och kolhydrater, samt viktiga vitaminer och mineraler. Därför bör man äta mycket grönsaker som är kalorisnålt men nyttigt och mättar. Tänk även på att ligga på ett visst kaloriöverskott för att effektivt bygga muskler.

Får man inte i sig önskad mängd protein via sin kost kan man komplettera den med tillskott av olika slag. Det allra vanligaste är proteindrinkar som kommer i pulverform och blandas upp med vatten. Efter ett gympass kan det vara smidigt med en protein-bar för att snabbt få i sig det viktiga proteinet.

När är protein som viktigast

Protein ska man se till att få i sig vid dagens alla mål, men vid vissa tidpunkter är det viktigare än andra. I synnerhet är det viktigt att äta någonting proteinrikt kort efter ett gympass eftersom proteinet hjälper till att bygga upp de muskelgrupper som har aktiverats under träningen. Ni har säkert hört förut att man inte kan absorbera över en viss mängd protein varje måltid? Detta stämmer inte eftersom maten ligger kvar länge i magen och proteinet utsöndras lite i taget.

Värt att tänka på om du använder vassle protein eller BCAA är att dessa två sorter absorberas snabbt av kroppen och finns ingen anledning att överdosera dem eftersom kroppen kommer använda det som den inte kan ta upp till energi istället.

Dela gärna med er detta inlägg till nära och kära och lycka till med dina mål.  Har ni några frågor angående detta inlägg ska jag svara på dem nedanför. 

Trackbacks/Pingbacks

  1.  25 Proteinrika Livsmedel För Muskelbygge - Tränarätt.nu

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *