Räkna kalorier

Räkna kalorier låter oftast skrämmande, läser man på en innehållsförteckning så är det lätt att man blir förvirrad av alla siffror. I denna artikel kommer jag gå igenom hur man räknar kalorier och varför du ska göra det. När du har läst detta inlägg kommer du veta exakt hur du går tillväga!

Varför ska man räkna kalorier?

Den största fördelen med att räkna kalorier är att man kan säkerställa sina näringsbehov och därmed öka chanserna att lyckas med sina personliga mål.Om man räknar kalorier för första gången så öppnar det verkligen upp ögonen oavsett om du har som mål att gå ner eller öka i vikt. Känner du dig ofta trött trots att du tror att du äter nyttigt. Många gånger ligger man då på ett för stort underskott av kalorier eller så får man inte i sig rätt proportioner näringsämnen som kroppen behöver för att fungera optimalt. Samma gäller viktnedgång, ”varför går jag inte ner i vikt?” Hunger är inte ett pålitligt mått om man har ätit tillräckligt mycket mat, och det kan få långsiktiga konsekvenser mot dina personliga mål.

Viktigt! Om det är så att du har några tidigare problem med ditt förhållande till mat kan kalori räkning förvärra dina symptom och eventuellt också fixering kring vikt, kalorier och utseende. Känner du dig träffad så är detta inget för dig. Egentligen behövs inte kalori räkning om man är motionär men det kan vara kul att veta hur man gör 🙂 Själv räknar jag inte kalorier varje dag, har gjort det under vissa perioder med specifika mål detta har hjälpt mig att få ett ögonmått, som jag kan ha nytta av livet ut.

Så här räknar du ut näringen på maten

På livsmedel finns ofta en näringsdeklaration som kan se ut som följande exempel på havregryn:

Näringsvärde / 100g
Energi 360 kcal
Protein 13g
Kolhydrater 56g
Fett 7 g
Dela portionsvikten med 100 gram
Exempel på frukost med 70 gram havregryn:
Energi =0,70 x 360 kcal = 252 kcal/portion
Protein= 0,70 x13 g protein = 9,1 g protein/portion
Kolhydrater= 0,70x 56g kolhydrater= 39,2 g kolhydrater/portion
Fett= 0,70 x 7g fett= 4,9g fett/portion

Ibland kan man vara hungrig på morgonen, och då kan en portion väga mer än 100 g.

Exempel på frukost med 230 gram havregryn:
Energi =2,3 x 360 kcal = 828 kcal/portion
Protein= 2,3 x13 g protein = 29,9 protein/portion
Kolhydrater= 2,3 x 56g kolhydrater= 128,8 g kolhydrater/portion
Fett= 2,3 x 7g fett= 16,1 fett/portion

Viktigt att tänka på: Väg allting separat, exempel om du använder mjölk till gröten så väger du den på vågen var för sig.
Redskap för att väga: Köksvåg, helst ska den vara digital och kunna räkna ut gram, det finns prisvärda köksvågar på Clas Ohlson att köpa. Nu är det bara att köra!

Jobbigt när man precis börjat!

Nu vill jag inte höra hur jobbigt det är att väga upp allting, det vet alla som gör det: ). Men som tur är blir det lättare när man fått rutin på det samt räknat ut kcal på alla dina favorit måltider, eftersom då har man exakt vad dem innehåller och slipper räkna på dem igen plus att man skaffar sig en bra uppfattning vad olika saker innehåller.

Var hittar man vad allt innehåller?

Jag har gjort en snabb kaloritabell här men om du vill ha en mer omfattande finns det en gratis på http://www7.slv.se/Naringssok/SokLivsmedelsGrupper.aspx

Hur mycket kalorier ska man äta/dricka?

Jag har tagit upp detta på ett tidigare inlägg om kalorier, där finns även en kalkylator som du kan räkna ut ditt BMR samt aktivitetsnivå.

Till sist

Vi har lärt oss hur vi räknar ut näringen på specifika livsmedel och vad man bör tänka på. Detta kan vara till stor hjälp om du har personliga mål som du har svårt att lyckas med. Det kan vara en riktig ögonöppnare att börja räkna, personligen trodde jag att jag åt mycket men egentligen åt jag som en liten myra i jämförelse med mina mål. Berätta gärna vad ni har för erfarenheter med att räkna kalorier, fördelar och nackdelar eller personliga historier i kommentarsfältet nedanför.

Dela gärna med er detta inlägg till nära och kära och lycka till med dina mål.  Har ni några frågor angående detta inlägg ska jag svara på dem nedanför. 

P.s. Länkar till några appar som kan underlätta arbetet när du ska räkna.
https://itunes.apple.com/se/app/kaloriraknaren-av-fatsecret/id347184248?mt=8
https://itunes.apple.com/us/app/calorie-tracker-by-shapeup/id286906691?mt=8

3 Responses to “Räkna Kalorier: Lär Dig Grunderna”

  1. caroline

    grym läsning!

    jag har kört med kostschema i ca 9 månader (6månader stirkt) gick upp 13 kilo, var jättesmal och ville börja bygga muskler, körde bodybuilding. Nu vill jag börja deffa, men har inte anlitat någon coach, utan läser på alla olika terorier och kör det som passar mig.. Dock hittar jag inte länken: http://www7.slv.se/Naringssok/SokLivsmedelsGrupper.aspx

    Det står att den inte finns.. så skulle uppskatta enormt om du kunde länka en ny?

    tack igen!
    vänligen,
    Caroline Biverman

    Svara

Trackbacks/Pingbacks

  1.  Styrketräning: Nybörjarguide för Muskler och Styrka
  2.  Räkna Kalorier: Så Börjar du! - Nathalie Nyren.se

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *