cola zero

Jakten på idealvikten och drömkroppen får många att ta till så kallade ”light-produkter”. Läsk är ett sådant typiskt livsmedel som vi gärna köper hem en light-version av istället för originalet. ”Det finns ju inga kalorier i den så det måste vara bra” tänker säkert många men fallet är snarare tvärtom. Genom de olika typer av sötningsmedel som används istället för socker i bland annat läsken kan man faktiskt utveckla både diabetes och fetma om man får tro studier som gjorts.

light podukter

Olika sötningsmedel

En typ av sötningsmedel som verkar bli allt vanligare är stevia. Den kommer från en växt som man odlar i bland annat olika delar av Asien och Sydamerika. Dock är denna runt 250 gånger sötare än vanligt socker och återfinns i bland annat nyheten Coca Cola Life som börjat säljas i Sverige nyligen. Och fler livsmedel kommer förmodligen att innehålla stevia framöver med tanke på att EU godkände tillsatsen för inte så länge sedan.

Ett annat vanligt sötningsmedel är aspartam och det är cirka 200 gånger sötare än det vanliga sockret. Även detta används flitigt i light-läsk som till exempel Coca Cola Zero.

I tuggummi ser man ofta att det återfinns xylitol och detta är en slags sockeralkohol som utvinns från olika träd. Det är däremot i samma sötnivå som socker och finns förutom i många tuggummin också i vissa halstabletter.

Det berömda sötsuget

Många människor kämpar med sötsuget som gärna smyger sig på då och då. Men då kan man till exempel tugga olika grönsaker eller frukter för att hindra fingrarna från att slinka ner i kakburken. Och för att försöka bli av med sötsuget allt eftersom bör du dra ner på sockret i vardagen överlag. Dock kan du ha i åtanke att skippa light-produkterna överlag och köra på originalet!

Referens http://uthscsa.edu/hscnews/singleformat2.asp?newID=1539

2 Responses to “Skippa Det Fejkade Sockret”

  1. Ebba

    Samtidigt har man visat att just aspartam ökar sötsuget efter ”riktigt” socker (t.ex. Strösocker).
    Min personliga erfarenhet är att det är lättast att helt utesluta socker eftersom det leder till att sötsuget försvinner efter några veckor. Men då måste all färdigmat tas bort mer eller mindre. Sedan är det svårt att utesluta socker när man umgås med andra (t.ex. Fika).

    Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *