Vassleproteinpulver

Vassleprotein har blivit allt mer accepterat under dem senaste åren, förut var det mestadels kroppsbyggare som använde dessa tillskott men nu används det av dem flesta alla från elitidrottare till motionärer. Denna artikel kommer gå igenom några fördelar samt nackdelar med vassleprotein, dem olika typerna och hur du ska använda det.

Vad är vassleprotein?

 

Vassleprotein är en flytande biprodukt som blir kvar när man tillverkar ost, alltså helt naturligt.

Detta säljer man sedan i olika kosttillskott som proteinpulver.vassle

Vassleprotein är ett ”fullvärdigt protein” som är snabb och lätt att smälta. Totalt finns det 20 olika aminosyror i en proteinkälla, dessa behöver kroppen för att bygga upp ben, muskler, organ och vävnader. 9 av dessa kallas essentiella och det betyder att kroppen inte kan tillverka dessa själv utan behöver få i sig dem genom kost. Andra ”fullvärdiga” källor är komjölk, kött och ägg. Vegetariska livsmedel som bönor, linser, nötter räknas inte som ”fullvärdiga” alltså innehåller bara några av dem 9 aminosyror som kroppen behöver, dock går det att kombinera olika sorters vegetariska livsmedel för få i sig alla 9. Styrkelabbet har gjort en bra artikel om detta som ni kan läsa här.

Det finns en skala PDCAAS ( protein digestibility corrected amino acid score ) som mäter hur lätt kroppen kan bryta ner ett protein och vilka aminosyror som finns i källan. Vassleprotein får 1.0 på denna skala eftersom den innehåller bra mängder essentiella och grenade aminosyror. Äggvitepulver, kasein och sojaproteininsolat har också 1.0 medans linser har 0,52 och vetegluten 0,25.

Hur mycket protein behöver du?

Jag rekommenderar 1,7-2.2g protein per kg kroppsvikt. Detta är tillräckligt för att du ska bygga muskler samt minimera risken för nedbrytning av muskler. Proteinkällan behöver inte vara vassle protein pulver utan kan vara annan proteinrikmat som kött, mjölkprodukter, ägg och baljväxter.

Vad är fördelarna med Vassleprotein?

  • Smidigt att ta med sig
  • Stimulerar proteinsyntesen väldigt effektivt
  • Prisvärt

Smidigt att ta med sig

Inget kosttillskott kan ersätta vanlig mat men för personer som har väldigt mycket att göra och har inte tid att stå i köket hela dagarna kan vassleprotein vara ett utmärkt tillskott till dem normala måltiderna.

En proteinshake behöver inte kylas och kan lätt blandas ut med lite vatten direkt efter ett gym pass eller på jobbet för att sedan äta en mer komplett måltid senare. Visst kan man ta med sig mjölk och tonfisk till gymmet men det är inte alltid så smidigt.

Stimulerar proteinsyntesen

Att ta 30-40g vassleprotein efter träningen stimulerar proteinsyntesen väldigt bra i några timmar efteråt.

Vassleprotein innehåller en bra mängd BCAAs ( Branched-chained amino acids) Leucin, Isoleucin och valin för att vara mer specifik, dessa 3 aminosyror ska ha en betydande roll när det gäller reparation av muskler samt motverka nedbrytning.

När du tränar samt när du återhämtar dig efter träning kommer kroppen bryta ner specifika aminosyror för att återhämta sig och dessa är BCAA.

Om vi inte tillför kroppen dessa kommer den bryta ner muskler för att få dem. Genom att förse kroppen med höga mängder BCAA kommer vi motverka muskelnedbrytning samtidigt som leucin stimulerar proteinsyntesen.

Så om du försöker lägga på dig eller bevara muskelmassa spelar BCAA en viktig roll.

Prisvärt

Jämfört med andra livsmedel är faktiskt proteinpulver en ganska billig proteinkälla. För 5 kr får du 25g rent protein från Whey-80 ganska bra deal tycker jag, om man jämför med rött kött och andra proteinrika livsmedel.

 

Är vassleprotein farligt? Finns det några nackdelar?  farligt med proteinpulver

Eftersom vassleprotein är framställt på mjölk så anser jag det inte vara speciellt farligt.

Ibland kan vissa uppleva att dem blir uppblåsta, gasiga i magen efter proteinpulver detta är inget du dör av men kan upplevas lite otrevligt (är själv laktosintolerant).

Så om du upplever några av dessa symtom kan detta bero på mängden laktos i vasslet som du köpt eller så kan det vara sötningsmedel som din kropp inte gillar. Det gäller att testa sig fram, t.ex. så finns det två mer filtrerade sorter som isolat och hydrolysat som är lättare för kroppen att smälta eller så kan man använda BCAA.

Rädslan för njurskador kommer från studier där man har testat på redan sjuka djur och patienter och är alltså inte farligt för friska personer.

Självklart ska du undvika vassleprotein om du är mjölkallergiker, då kan du istället som jag nämnde tidigare använda BCAA istället eller något annat mjölkfritt pulver som ägg och soja (har dock inte testat dessa personligen) .

 

När ska man använda vassleprotein?

Eftersom vassle tas väldigt snabbt upp av kroppen så passar det utmärkt att använda direkt efter träningen. Men ska du äta det som mellanmål på jobbet eller till frukost kan det kombineras med nötter, havregryn eller något fett för att det ska ta längre tid för kroppen att bryta ner proteinet och därmed hålla dina insulin nivåer mer stabila.

Olika typer av vassleprotein

Om du har någonsin köpt vassleprotein så kanske du har blivit förvirrad av varför vissa kostar mera än andra? Oftast beror detta på kvalitet och hur bra filtrerat vasslet är. Whey betyder vassle och är inget konstigt oftast marknadsförs produkter med whey istället för vassle. Nu till dem olika sorterna som man kan hitta i butikerna.

  • Vassleprotein koncentrat den som kostar minst av dessa tre och innehåller lägst mängd protein per 100g, men fortfarande en hög procent oftast mellan 55-89%.
  • Vassleprotein Isolat består oftast av 95% protein per 100g och är mer filtrerat än koncentrat. Detta gör att det blir lättare för kroppen att ta upp, men det brukar vara dyrare också.
  • Vassleprotein Hydrolysat är mer filtrerat än isolat och består av 99% protein per 100g. Den tas snabbast av dessa tre men också den dyraste.
älskar vassleprotein

Vilket vassleprotein är det bästa?

Jag är personligen väldigt positiv till vassleprotein som du kanske märker, men jag vill ändå framhäva att proteinpulver är ett tillskott och ska inte användas istället för mat. Du måste alltså inte äta proteinpulver för att bli stark. Jag använder det eftersom det kan vara svårt att komma upp till det dagliga proteinintaget genom vanlig kost (jag ligger runt 190-200g) varje dag och då är detta ett smidigt och prisvärt alternativ.

Det finns många olika saker personer tittar på innan dem väljer vilken som passar just dem, alltifrån smak till hur filtrerat proteinet är. Det viktigaste är att pulvret innehåller höga mängder med protein samtidigt som det ska vara så lite sötningsmedel, laktos och hormoner i den som möjligt. Smaken är för många också en viktig faktor.

Whey80

Nej jag har inte testat alla sorter men har kört med Whey-80 ett bra tag och tycker att det fungerar bra samtidigt som det är väldigt prisvärt.

Detta blev ett långt inlägg.

Vilka märken/sorter använder ni? Rekommendera gärna personliga favoriter och tipsa andra om hur just du använder det.

//Emil

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *